Ilkka Herola: Erakkoajan mietteitä

Ilkka Herola: Erakkoajan mietteitä

Tätä tekstiä kirjoittaessa viimeisestä maailmancupin kilpailusta on kulunut tasan kaksi kuukautta. Siihen maailman aikaan asiat olivat kovassa muutosvauhdissa, edessä häämöttävä kevät näytti epätodelliselta. Varkain loppuneen kauden jälkeen on päästy näkemään ja kokemaan erilaista elämää, jos ei muuta. 

Asiaa tarkemmin ajatellessa huomaa, kuinka nopeasti ihminen tottuu erilaiseen elämäntilanteeseen. Parissa kuukaudessa epäusko ja maailmanlopun odotuksen tuntu on vaihtunut pitkästymiseen ja tilanteen hyväksymiseen. Puoli vuotta sitten itsestäänselvät ja varmat suunnitelmat ovat peruuntuneet ja muuttaneet muotoaan moneen kertaan, mutta tässä hetkessä kaikki tuntuu olevan täysin odotetulla tavalla. Niin se taitaa olla kaiken kanssa, että odotus ja muisto herättävät niitä kaikkein vahvimpia tunteita, pelkoa ja muutosvastarintaa.

On tietenkin vaikea arvioida, kuinka suuria ja minkä suuntaisia vaikutuksia vuoden 2020 tapahtumilla tulee olemaan itse kenenkin elämään, mutta uskon vahvasti monien oppivan pakotetussa muutoksessa jotain mikä muuten olisi jäänyt seuraavaan elämään. 

Urheilijan näkökulmasta toivoisi toki, että hommat palautuisivat mahdollisimman pian normaaliin päiväjärjestykseen. Jos ei aikaisemmin ole tullut tarkemmin asiaa ajatelleeksi, niin viimeistään nyt huomaa kuinka riippuvaista talviurheilu on ihmisten nopeasta ja vapaasta liikkumisesta eri maiden välillä. 

Ympärillä olevaa maailmaa sporttikiikareiden läpi havainnoineena olen yllättynyt positiivisesti ihmisten lisääntyneestä innosta liikkua luonnossa. Luonto on suomalaisille yksi niistä itsestäänselvyyksistä, joka on tuntunut jäävän harmillisen monelta huomaamatta ja hyödyntämättä, normaalissa elämänrytmissä. Kukapa sitä skutsiin haluaisi, kun voi salillekkin mennä. Vaan mietippä sitä minkälaisia liikuntamahdollisuuksia jää wuhanilaiselle kun hänen kantasali laittaa ovet säppiin!  

Treenivinkki

Nyt kun sisäliikuntapaikat ovat vielä suljettuna ja muutenkin on hyvä aika ulkoilla, niin suosittelen kaikille kestävyysharjoittelujatkoa tähän kohtaan. Sillä pääsee kaikessa harjoittelussa parempaan lopputulokseen ja parempaan palautumiseen, kun muistaa sitäkin vähän treenata.

Tässä juosten esimerkkitreeni:

3 x 10kpl 30 sekunnin vetoja 30 sekunnin palautuksilla. Vedoissa intensiteetti n. 80% maksimista – ja palautuksissa kevyttä hölkkää. Sarjojen välissä 3 minuutin palautus.

Aurinkoista ulkoilukevättä kaikille,

Ilkka Herola

Lue lisää Ilkan kuulumisia tästä. 

Ilkka Herola


Tilaa Halti World-uutiskirje, saat -10% etukoodin.